Pelgrimstocht naar Rome, 2012 tot 2018. Wil de Graaf en Aat van der Harst

21 juni 2012 - Heerlen, Nederland

images

Na de wandeling naar Santiago de Compostella is ons helder dat onze volgende wandeling naar Rome zal zijn. We kiezen voor de tocht door Duitsland en een Alpenoversteek via de Reschenpas. Bij Florence beslissen we om niet de Franciscusroute via Assisi te nemen, maar de Via Francigena via Siena en Bolzena. 30 april 2012 gaan we op pad in Heerlen, 2 mei 2018 lopen we het Sint-Pietersplein in Rome op. Daartussen maken we een bijzondere tocht die ons lang zal heugen. Na Santiago is ook deze middeleeuwse pelgrimsroute zeer de moeite waard.

Leusden naar Heerlen, startroute door Nederland  in 2003

In 2012 beginnen we in Heerlen, maar er was al een aanloop aan voorafgegaan en die begon in het jaar 2003 zo: Deur van ons huis dicht, Landweg af, rechtsaf de Hamersveldseweg op, linksaf Langesteeg, bruggetje over het Valleikanaal en dan het lange pad op langs het Valleikanaal naar Woudenberg, Scherpenzeel. Tijdens deze eerste kilometers zijn we ons er zeer van bewust dat dit niet zomaar een wandelingetje is. Het pontje bij Amerongen brengt ons naar het Maarten van Rossumpad. Dit langeafstandspad zullen we volgen tot Den Bosch. We steken de nieuwe Betuwelijn in aanleg over en nemen het pontje over de Waal bij Varik en later de pont bij Lith. Het is heet in de Betuwe, een hittegolf. Puffend bereiken we Den Bosch, de eerste grote etappeplaats op onze tocht. We bezoeken de Sint-Jan en drinken koffie in café Hart van Brabant aan de Parade. We lezen daar dat hier al in 1430 een Broederschap van St.-Jacob gevestigd werd, die beschikte over een kapel en een gasthuis voor pelgrims. Voor het eerst op onze tocht beseffen we dat we in een traditie van eeuwen staan en dat vele middeleeuwers ons voorgingen.  We lopen Den Bosch uit en gaan op weg naar Haaren en dan via het prachtige natuurgebied De Kampina naar Middelbeers. In Vessem is de Jacobushoeve, een pleisterplaats voor pelgrims. De Hut van Mie Pils is een volgende mooie plek om even te rusten. We steken de Strabrechtse Hei over naar Someren. Op camping De IJzeren Man bij Weert hebben we een trekkershut. Het is 's avonds zo koud dat we pannen water op het vuur zetten om de hut wat warm te krijgen. Het is oktober en het sneeuwt. Via Ell bereiken we het witte stadje Thorn. We bezoeken het museum, de abdijkerk en de Loretokapel. Op weg naar Born komen we door Illikhoven, waar een mevrouw ons twee dikke plakken krentenbrood meegeeft voor onderweg. In Spaubeek voegen onze drie kinderen zich bij ons. Met hen lopen we naar Heerlen, waar we in het prachtige natuurvriendenhuis Eikhold overnachten. We koken er samen in de grote keuken en spelen tafeltennis.

In 2003 lopen we verder naar het zuiden door België en Frankrijk naar Spanje. Nu op onze reis naar Rome gaan we Duitsland in, eerst op weg naar Aken en Bonn. Een nieuw avontuur is begonnen.