2012 voorjaar: Heerlen naar Aachen

18 augustus 2012

30 april 2012: Heerlen - Aachen 30 km

Jaren na de proloog door Nederland pakken we de route weer op in Heerlen. Na Santiago is Rome ons nieuwe doel. Spannend in deze meivakantie om een klein begin te maken op een nieuwe lange route. We dwalen wat door een buitenwijk van Heerlen, komen dan door Kerkrade in koninginnedagsfeer en bereiken  via landgoed Rolduc de eerste Duitse plaats: Herzogenrath. Vandaag volgen we het dal van de Wurm. We zien prachtige boerderijen langs de bosrand en paardenfarms. Duitsland heeft geen koningin dus hier is het rustig. Om over achten komen we aan in het centrum en zetten de rugzakken in hotel Am Dom. We hebben in acht uur 30 kilometer gelopen en zijn flink moe. De maaltijd bij Vapiano's  smaakt ons heel goed.

Aachener_dom_oktagon

1 mei: Aachen- Kornelimünster 15 km

De volgende ochtend bezoeken we de Dom. Het is 1 mei en een feestdag in Duitsland. Op de dag van de arbeid wordt er weinig gewerkt en de stad is in een lome sfeer. De Dom is prachtig met de bijzondere ronde vorm die we ons herinneren van vorige bezoeken. De weg de stad uit via Ronsheide is prachtig langs rustige lanen met versierde meibomen. We lopen door het Aachener Wald en komen aan in het pelgrimsstadje Kornelimünster. Het ligt van oudsher aan de Santiagoroute en aan onze E8-Fernwanderweg die in 4000 km van Ierland naar Bulgaije loopt. Wij zullen een flink stuk ervan volgen. We slapen in hotel Zur Abtei, bezoeken de abdij en eten in pelgrimsrestaurant Napoleon. Mooi verblijf hier.

2 mei: Kornelimünster - Müllartshütte 15 km

Het is heuvelachtig die ochtend. Om 12 uur begint het enorm te plenzen en de weersvoorspelling is heel slecht. We besluiten een dag eerder te stoppen dan gepland en in Müllartshütte de bus te nemen terug naar Aken en vandaar naar huis. Het was een mooie mei-etappe als opmaat voor de zomerwandeling. In juli gaat de tocht hier verder. We liepen 60 km in 3 dagen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl