2012 zomer, etappe Koblenz naar Bingen

3 november 2013

SDC11293Donderdag 2 augustus: Koblenz- Boppard 21 km

We nemen weer het fietspad langs de Rijn. Het pad gaat door mooie parkjes en door dorpjes langs de rivier met vakwerkhuizen. Er zijn leuke Biergärten met uitzicht over het water, waar je zo vroeg in de ochtend al een koffie krijgen kan. Dan gaat het pad verder langs de drukke autoweg. De laatste kilometers naar Boppard zijn niet de mooiste van de tocht. Boppard is zo toeristisch als het klinkt van reisjes langs de Rijn, Rijn, Rijn. We vinden een mooie Gästezimmer met zowaar een echte woonkamer. Op t.v. zien we zwemster Kromowidjojo goud halen op de Olympische Spelen.

SDC11300

Donderdag 3 augustus: Boppard- Hirzenach 14 km

We besluiten om niet meer langs de Rijn te lopen, omdat ook hier het pad weer langs de weg gaat. We nemen de Rheinhöhenweg. Dat betekent steile beklimmingen en afdalingen. Soms houden we ons vast aan touwen langs het pad. Er zijn prachtige uitzichtpunten. In Hirzenach besluiten we een stukje de boot te nemen. We varen langs de Loreley. We rekenden op een sprookjesachtig kasteel en zien een kale rots en een smalle doorgang van de rivier. Het is wel heerlijk om na alle inspanning een stuk zo te reizen, zorgeloos aan dek van een witte Rheindampfer. In Oberwiesel nemen we de trein naar Bingen. Hiet vinden we een goed hotel. Kamer 101 is ingericht als Hildegardkamer

SDC11305

Op vrijdag bezoeken we het Hildegardmuseum aan de Rijn. Dat is heel interessant; wat een veelzijdige vrouw was zij. Muziek, teksten, kruiden, gezondheid, natuur, theologie. Op al die gebieden excelleerde ze in de 11de eeuw. Bingen is de plek van haar klooster! Met de trein reizen we terug naar Nederland.

Heinrich Heine, 1822 (1799-1856)
Ich weiß nicht, was soll es bedeuten,SDC11315
Daß ich so traurig bin,
Ein Märchen aus uralten Zeiten,
Das kommt mir nicht aus dem Sinn.
Die Luft ist kühl und es dunkelt,
Und ruhig fließt der Rhein;
Der Gipfel des Berges funkelt,
Im Abendsonnenschein.

In 2012 liepen we van Heerlen naar Bingen, 260 kilometer ( 60 in het voorjaar, 200 in de zomer). Het was een mooie tocht, waarbij we de rivier de Rijn goed leerden kennen