2013 Voorjaar, Bingen - Worms

3 november 2013

29 april 2013: Bingen - Appenheim 15 km

De dag ervoor, 28 april, reizen we per auto van Avifauna, De Graaf-reünie, naar Koblenz. Die stad is vrij saai op zondagavond, maar de Flammkuchen zijn heerlijk. We zetten na een korte rit in de ochtend de auto bij de Rochuskapelle neer. Daar bekijken we het prachtige Hildergardaltaar. De route door de wijnvelden is mooi. We bekijken onderweg een klooster en komen aan in het wel heel rustige Appenheim. Hier overnachten we in een echte wijnboerderij. De eigenares brengt ons wijn en druivensap. We eten er een boterham bij, want er is niets open in Appenheim.SDC11444

30 april: Appenheim -Wörrstadt 20 km

Het is licht regenachtig vandaag. De paden die we bewandelen zijn prachtig met vergezichten over de wijnheuvels van Rheinhessen. Gisteren was het nog wat wennen, maar vandaag lopen we beiden weer ouderwets sterk. In Wörrstadt vinden we een kamer bij hotel Böhm met televisie. We volgen de abdicatie van koningin Beatrix en de kroning van WA die erop volgt. Het commentaar van de Duitsers is positief en opvallend deskundig. Ze weten veel van 'ons'. Tussendoor eten we lekker in het dorp. Zes uur televisie kijken op een pelgrimsroute is een unicum.

1 mei 2013. Wörrstadt - Gau Odenheim 12 km

Heerlijk ontbijt in het familiehotel, gemaakt door oma Böhm; alle drie de generaties hebben we nu gezien. Het is de Dag van de Arbeid en alles is dicht behalve de bakker, dus we hebben brood. Op deze kille ochtend voert de weg langs lange open stukken door de wijnvelden met kale wijnstokken. We weten dat er pas na 32 kilometer een onderdak zal zijn. Wat ver, vinden we. Er is een bushalte in Gau Odenheim met een verbinding naar de grote stad Mainz. We komen dan morgen weer terug op ditzelfde punt en lopen wel de hele route, maar in twee dagen. We hebben geluk, want er rijden weinig bussen op 1 mei. Hotel Mainzerhof is een ouderwets en niet te duur hotel aan de rivier de Main. We bekijken de Dom die prachtig is en daarna de gebrandschilderde ramen van Chagall in de Stephanskirche. Er is een wijnfeest langs de Rijn met veel gezellige terrassen. Vandaag zijn stad en natuur onze coach. Na de heel rustige route is even in een stad ook erg plezierig.SDC11447

2 mei 2013: Gau Odenheim - Westhofen 20 km

Op station Mainz kopen we een  'Kroningsspecial' van de Volkskrant en lezen hem op een bankje met een broodje erbij als ontbijt. De bus brengt ons terug op het punt waar we gisteren stopten. Boven op een wijnberg maakte een kunstenares een mooi labyrinth van stenen. We wandelen de weg naar de kern; een meditatieve plek met een zekere plechtigheid. De lopen verder door uitgestrekte wijnvelden naar Westhofen. Deze dagen zijn heel rustig. Je zou het gebied saai kunnen noemen, maar het is ideaal om te onthaasten. In Westhofen is een wijnlandgoed dat al 6 generaties lang in handen van Familie Schill is. De kamer is modern ingericht en heerlijk comfortabel. Het restaurant trekt veel gasten en heeft een erg goede kaart. We genieten van de luxe van de plek, na de eenvoud van de laatste dagen.SDC11455

3 mei 2013: Westhofen - Worms 15 km

We gaan weer verder door de wijnvelden. Dan komen we door de voorsteden van Worms en zien een goed bakkertje. In het centrum van Worms bezoeken we de verschillende Luther-gedenkplekken, het bekende standbeeld en een winkeltje waar we zelfs Lutherwijn kunnen kopen voor ma en pa. Dan nemen we de trein terug naar Bingen en de auto naar huis.

SDC11466

Het was een heel plezierige meivakantie in een rustige streek zo buiten het wijnseizoen, met een mooi uitstapje naar de stad Mainz. 85 kilometer liepen we hier in mei. In juli komen we terug.