2013 zomer. Etappe Tauberbischofsheim –Dinkelsbühl

4 november 2013

Dinsdag 30 juli Tauberbischofsheim – Bad Mergentheim 26 km

Het is lekker weer, ongeveer 25 graden en er zijn nu en dan wolken. Dat komt goed uit, want het is een lange etappe, waar we acht uur over doen. We hebben genoeg eten en drinken ingeslagen en weten dat er in Oberlanda een koffiezaakje is. Het is helaas dicht, maar de oude eigenaar wil ons wel een limonade geven. Hij loopt naar binnen en laat daar een enorm rek met glazen uit zijn handen vallen. Erg sneu en hij weigert hulp bij het opruimen. Het is de hele dag licht klimmen en dalen. Op een pad midden in het bos staat een 'Wanderbriefkasten' met een spannend sleuteltje. In de bus zit een plastic zak en daarin bevindt zich een schrijfschrift, waar de wandelaars iets in kunnen schrijven. Dat doen we dan ook en we lezen korte teksten van voorgangers, toch meer dan je denkt; elke dag zo twee passanten die schrijven, ook al zien we zelden een soortgenoot. We nemen een biertje op het oude marktplein van Mergentheim. Het pension boven de pizzeria is eenvoudig en goed. Mergentheim is een kurort en in de avond lopen we door het kurpark met prachtige fonteinen. Wat een mooie plaats met een rijke historie. Dichter Eduard Mörike kwam hier al

1844 tot 1851 woonde de dichter Eduard Mörike hier in Bad Mergentheim. Hij hield van wandelen in de omgeving van het mooie kurort.

Hij dicht hier:

An die Geliebte

Wenn ich, von deinem Anschaun tief gestillt,
Mich stumm an deinem heilgen Wert vergnüge,
Dann hör ich recht die leisen Atemzüge
Des Engels, welcher sich in dir verhüllt.

.........

Betäubt kehr ich den Blick nach oben hin,
Zum Himmel auf – da lächeln alle Sterne;
Ich knie, ihrem Lichtgesang zu lauschen.

SDC11514

Woensdag 31 juli: Bad Mergentheim-Weikersheim 13 km

Deze tocht is slechts de helft van die van gisteren. We beginnen wel met een steile klim naar een uitzichtpunt over de Spessart. We drinken koffie in een zaakje dat heel Beiers aandoet. We zijn al heel zuidelijk hier: Kneipen met lange tafels, veel bier, hoge temperatuur en mensen die ‘Grüss Gott’ zeggen. We vinden onderdak in de grote villa van een succesvol makelaar. We bezoeken vervolgens de slottuin met prachtige bloemen en beelden. De beelden van Hilde Würtheim spreken ons zeer aan. Ze staan door de hele plaats Weikersheim heen en zijn levensecht en blijmakend. Wil doet mee aan de rondleiding in het kasteel. Het is eerst een privérondleiding, voordat drie anderen zich erbij voegen.

SDC11511

Die avond zal er een opera ( Don Giovanni, Mozart)  op de binnenplaats zijn. Ons smaakt de pasta op een binnenplaats goed. Die avond zitten we in de tuin van onze luxe villa.

SDC11515

Donderdag 1 augustus Weikersheim- Creglingen 17 km

Vroeg in de ochtend lopen we door de tuin van de villa naar het ontbijtterras. We ontbijten er samen met een weduwe die met haar 'date' naar de openluchtopera Don Giovanni is geweest. Ze vertelt ons over haar twijfel of ze deze relatie een kans wil geven. Het is een openhartig en mooi gesprek.Ook de gastvrouw schuift even aan bij het ontbijt. Het is er zeer aangenaam, in die mooie tuin op een zomermorgen. we hebben een prettige tocht en al vroeg zijn we in Creglingen. Uit ons hotel wandelen we naar het kerkje met het bekende altaar van Tilmann Riemenschneider. Heel toeristisch, maar ook heel mooi. Onderweg een telefoontje: Eva heeft haar vinger opengehaald aan een hek op Sicilië. Samen met vier vriendinnen zit ze in een ziekenhuis voor röntgenfoto's. Het is schrikken, maar al gauw belt ze weer, dat de vinger gehecht is en het allemaal meevalt. We eten een pannenkoek op ons eigen terras en wandelen wat door het dorp. Ook hier is een goede ijssalon, waar ze echte espresso hebben. Het is een aangename avond met nog een gesprek met een vrijwilliger die de bloembakken van het dorp verzorgt, omdat de gemeente daar geen geld voor heeft. Een liefdevolle actie van een leuke man.

Vrijdag 2 augustus Creglingen - Rothenburg ob dem Tauber 21 km

We ontbijten vroeg en lopen al om 7 uur. Vanaf 9 uur is het al knap warm. We missen even de bordjes van de Romantische Strasse en dalen per ongeluk af naar de Tauber. Hier is een prima rustig fietspad dat we nu volgen. Onderweg kunnen we toch even iets drinken in een Gasthof die officieel dicht is. Heel tijdig komen we aan in het schilderachtige Rothenburg. Op de kamer midden in het plaatsje is het gelukkig koel. Dat geldt ook voor het gezellige terras van een Grieks restaurant waar we eten. Het stadje is inderdaad mooi en is trekpleister voor fotograferende toeristen uit de hele wereld, vooral uit Japan. Terug op de kamer doet whats app het goed. E heeft weinig last meer van haar vinger op Sicilië, I gaat afstuderen en J verheugt zich zeer op zijn fietstocht met E. Moderne communicatie in een oud stadje, prettig.

Zaterdag 3 augustus Rothenburg – Schillingfürst 16 km

We ontbijten bij een bakkertje dat gelukkig al om 7 uur open is. De route is prachtig en de hemel blijft bewolkt, waardoor de temperatuur goed is om te lopen. In Schillingfürst hebben we een adembenemend mooi uitzicht vanaf het kasteelterras. In Hotel Adler is het goed toeven en is er een prima maaltijd. Er is verder niets te doen, dus is het goed om op een bankje te onthaasten. Het hotel is heel plezierig en we hebben op het terras een goede maaltijd.

Zondag 4 augustus Schillingfürst – Feuchtwangen 20 km

Goed ontbijt. Er is hitte aangekondigd, maar de temperatuur blijft vandaag goed. De weg is redelijk vlak en onderweg is er een mooie koffiestop. Even is er een vervaarlijk uitziende hond met een nare eigenaar, maar hij bijt niet gelukkig, de hond. De eerste Gasthof in Feuchtwangen is Wilder Mann. Ze hebben een kamer vrij en een goede soep bij aankomst. Het Fränkisches Museum heeft een tentoonstelling met schilderijen van Modersohn en echtgenote Paula. De schilderijen zijn prachtig net als de lange film in de filmzaal. Twee schilderslevens in beeld. Daarna eten we een spaghetti bij de plaatselijke Italiaan. We telefoneren met pa en ma, met wie het goed gaat in deze ook in eigen land warme weken. Ze beleven onze tocht mee op de kaart. Mooi om gevolgd te worden op je weg!

Maandag 5 augustus: Feuchtwangen - Dinkelsbühl 14 km

SDC11527

Het is een makkelijke etappe vandaag. Tussen de middag al zijn we bij ons doel. We vinden een goed hotel, wat aan de dure kant. Het plaatsje is prachtig. Mooie huizen in pasteltinten, de meeste ervan nu hotel. We wandelen langs de oude stadsmuur, lezen een krant en zitten in de avond op het mooie terras van hotel Goldenes Lamm. Een aangenaam, rustig verblijf in een leuk stadje.

SDC11523