2014 Donauwörth naar Prutz. Etappe Donauwörth - Landsberg

2 januari 2015 - Donauwörth, Duitsland

Donderdag 24 juli: Leusden-Donauwörth, per trein

Na bijzondere weken, 65-jarige bruiloft van pa en ma en het afscheid van school van Wil, gaan we op reis voor een nieuwe etappe van onze Romereis.

De treinreis verloopt langzaam. Spoorproblemen bij Osnabrück, dus de trein neemt een omweg via  Münster naar Hannover. Pas om 19 uur zijn we bij ons aardige hotel Buena Vista in Donauwörth. Op het terras van de pizzeria bij de oude poort kijken we terug op een merkwaardig jaar. De ziekenhuisopname van Aat in de vorige herfst. De herinnering hoe de gedachten aan en de gesprekken over de tocht kracht gaven. De tocht staat voor gezondheid, voor leven. Soms was er de twijfel: gaat de wandeling wel verder; zouden we ooit Donauwörth uitlopen of stopt de tocht daar? Belangrijk worden in onze gedachten de poort bij de rivier en de wens om  die door te gaan op weg naar het zuiden. Een jaar na onze aankomst daar zijn we terug bij die poort en mogen hem nu door. De pizza smaakt ons heel goed die avond. We proosten op gezondheid en op het leven.

Vrijdag 25 juli: Donauwörth- Rain 15 km

20140726_082226

We lopen Donauwörth uit! Een aardig ouder echtpaar wijst ons de weg door het park de heuvel op. Zij werkte hier vroeger. Ze kent de weg en loopt een stukje met ons op. Vanaf het kruis op de top dalen we af naar de Donau. Van hier gaat het door de weilanden naar Rain. Het is minder warm dan vorig jaar, goed wandelweer. De koffie op het leuke terras tegenover de pastelkleurige huizen smaakt ons goed. Hotel Zum Boarn ligt midden in de hoofdstraat. Er achter zijn aan alle kanten mooie parken en bloementuinen, waar we heerlijk in de schaduw zitten. De eerste loopdag ging goed. Het begin is er weer. Onze twaalfde wandelzomer op rij is begonnen. Het voelt nu alweer vertrouwd.

Donau

vanaf bron

een klein stroompje

hier een volwassen rivier

ontwikkeling

Zaterdag 26 juli: Rain – Kloster Holzen 18 km

Kloster Holzen 26 juli 2014

We zitten op de binnenplaats van het prachtig gerestaureerde klooster Holzen, waar we een speciale pelgrimskamer hebben. Het is hier wat aangeharkt en tuttig met al die mooie pakken en jurken die hier ter gelegenheid van een Beierse bruiloft rondlopen. Zo zullen de stichters van het klooster het wellicht niet bedoeld hebben. Wat ze vast wel bedoelden zijn de werkplaatsen voor gehandicapten en de mooie moestuinen op het kloosterterrein. De wandeling van vandaag was goed.  Eerst de Lech oversteken, dan een bosrijk gebied met veel  bloemen; dan over een soort klompenpaden door weilanden. Er is niets onderweg, zelfs geen winkel, maar we hebben eten en drinken genoeg bij ons. Drie liter drinken hebben we ook nu weer bij ons. Dat doen we beter dan vroeger, toen we af en toe flink dorst hadden. We horen via de telefoon van J. en E., zij was gister jarig, dat ze hun huis in Slotermeer uit moeten op korte termijn. Wellicht kunnen ze op het Sumatraplansoen gaan wonen.  E. en A. wonen net in Noord in een mooie woning en I. en F. zitten nu in Hamburg.

Klooster

Zonder monniken

Nu een hotel

Biedt nog steeds gastvrijheid

moderniteit

Zondag 27 juli:  Kloster Holzen- Biberbach 14 km

Biberbach 27 jul 2014

Heerlijk kloosterontbijt met heel veel fruit, naast het zeer beschaafde gezin, weldadig rustig etend samen, met drie kinderen. Dan een heerlijke zondagochtendwandeling. Het CSU-bierfeest onderweg  met veel lederhosen en dirndljurken ziet er heel gezellig uit. Al drie dagen lang was er geen winkel of koffie onderweg. Het is een bewolkte dag met hoge temperaturen. Biberbach is een rustig plaatsje met een grote beeldengroep in het centrum. Als  het begint te regenen zien wij op de kamer de Italiaan Nibali de Tour de France winnen op de Champs Elyssee. Dan een documentaire over de Eerste Wereldoorlog . ‘Tausendfaches sterben’ in de loopgraven, niet te bevatten nu honderd jaar later in een vredig Duits dorp. Moge er nog lang vrede zijn.

Maandag 28 juli Biberbach- Augsburg 15 km

Augsburg Fuggerei 28 juli 2014

Prettige wandeling langs de Lech. Bij de eerste buitenwijken van Augsburg pakken we de laatste 5 km de trein naar het centrum. Op het station spreken we een vrouw uit Colombia die hier al jaren woont en nog steeds haar land mist. Al vroeg zijn we in ons Ibis-hotel, waar we douchen. Dan de stad in en eerst naar de Fuggerei, de oudste Sozialsiedling ter wereld. De rijke fabrikant Fugger stelde gratis mooie huizenblokken ter beschikking aan zijn arbeiders. Nog steeds wonen arme mensen hier voor het symbolische bedrag van één euro per maand. Het is nu ook een museumwijk onder de naam Fuggerei. Dan eten we op het terras van de Ratskeller Flammkuchen en vegetarisch gevulde aardappels.

augsburg kerk 28 jul 2014

Dinsdag 29 juni Augsburg- Friedberg 12 km

Augsburg 28 juli 2014 Brechtsteen

We ontbijten bij een bakkertje en bekijken de sfeervolle Barfusskirche. Brecht werd hier gedoopt en kreeg zijn sociale ideeën door zijn christelijke opvoeding in deze kerk en deze school. Dan bezoeken we het Brechtmuseum, waar we de eerste bezoekers zijn. Naast de vele foto’s en theaterposters zien we teksten van gedichten. Herinneringen aan colleges en bezoeken aan toneelvoorstellingen komen terug: Mutter Courage, der Kauksische Kreidekreis, Mahagonny en zoveel meer. Liederen die ons lief zijn, gedichten die we na jaren nog uit ons hoofd kennen. Brecht is één van de belangrijke inspiratiebronnen en wegwijzers op de levensweg. De vrouw achter de kassa ziet ons enthousiasme en komt een mooie foto van Brecht brengen die we mee mogen nemen. Het is bijzonder inspirerend allemaal zo op de vroege dinsdagmorgen.

“Was sind das für Zeiten, wo

Ein Gespräch über Bäume fast ein Verbrechen ist.

Weil es ein Schweigen über so viele Untaten einschliesst

Wirklich ich lebe in finsteren Zeiten‘.

Augsburg Brechtsteen 28 juli 2014

Via de Jacobskirche lopen we naar de rivier de Lech, waar de voetgangersbrug versperd is. Aan de stadskant van de rivier lopen we door een mooi park naar een volgende brug. Bij de Baggersee drinken we koffie met uitzicht op waterskiërs. Bij hotel Ambiente komen we via een lelijk industriegebied, maar daarachter ligt een mooi park met een chic hotel en een reusachtige kamer. De aardige eigenaar stelt ons een fiets ter beschikking, waarmee we naar het kasteel met streekmuseum rijden en naar de Wallfahrtkirche. We lezen het verhaal over de ridder uit deze streek die in de 14de eeuw op reis gaat naar het beloofde land. Op de terugreis wordt hij in Turkije gevangen genomen. Hij belooft een kapel te bouwen op zijn landgoed, mocht hij ooit weer vrij komen en hij houdt woord. Het is een prachtige barokkapel, waarheen veel pelgrims komen.

Woensdag 30 juli:  Friedberg-Mering 18 km

Landsberg 31 juli 2014

Prima ontbijt in de mooie villa in het park bij de dame met de goede smaak. We volgen de hele dag de Lech over een schapendijk. In Mering vinden we geen goede overnachtingsplek. We nemen de trein naar Landsberg en smokkelen een stukje, omdat de weg hier niet bijzonder en erg kaal is. Landsberg is een heel mooie plaats, waar we een simpel en heel sfeervol appartement midden in het centrum vinden. In het VVV lezen we over de geschiedenis van de plaats die veelbewogen  en om te schrikken is. Hitler schreef hier 'Mein Kampf' en een aantal jaren later was hier een Aussenlager van Kamp Dachau. Zo gek: alleen maar vriendelijke mensen hier, een sfeervol etentje in een schoonheid van een plaats en dan dit verleden.

Via Claudia

Romeinse legers gingen